Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.03.2021 22:12 - Requiem aeternam dona eis, Domine !
Автор: born Категория: Музика   
Прочетен: 2772 Коментари: 16 Гласове:
15

Последна промяна: 06.03.2021 22:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

Днес е Голяма Задушница !

                                                             Дари им вечен покой , Господи !


          “Реквиемът” /”Grande Messe des morts”/ е една от най-характерните и впечатляващи  с грандиозността си композиции на Берлиоз. Неговата монументалност и блясък са поразителни, изискващи необичаен по числеността си  оркестър с необикновен композиционен състав. Според изискванията на автора в състава на оркестъра е необходимо да бъдат включени огромен брой ударни инструменти:

         8 тимпани, 2 големи барабана, 4 том-тома*, 10 чифта чинели. 

      Невероятен е и броят на тръбните инструменти, които пък по замисъла на автора трябва да бъдат групирани в 4 разположени на различни места по периметъра на залата  оркестри в комплектност: 

  • 4 корнета**, 4 тромбона***, 2 туби**** в първия; 

  • по 4 тромпета***** и 4 тромбона във втория и третия; 

  • в четвъртия към тях се добавят още 4 офиклеиди******


         Изпълнителите на струнните инструменти -
108 души /!/, 18 от тях контрабасисти; 50 цигулари, 20 алтцигулки, 20 виолончелисти. 

         Хоровете съставени от над 210 певци и певици !


         Тези впечатляващи цифри се отнасят до участниците в премиерата на Реквиема на 5 декември 1837 год. в “Дома на инвалидите” общо
420 души !

            Още нещо е за пръв път приложено като новост : разгърнатите, едромащабни части на това грандиозно произведение са предназначени  само за хорове, като липсват всякакви арии или вокални ансамбли /дуети, трио, квартети/. Само в една от частите е налично  тенорово соло, но това соло, според указанията на автора, „може да се пее от 10 тенора едновременно“

                                    image

          Очевидно е, че въпреки целия си блясък и драматизъм, Берлиозовият “Реквием” е твърде различен от базовия оперен стил, развит от Верди в неговия Реквием.
          В него липсват широкоспектърно разпявани, задушевни мелодии, но пък има твърде много рязкозвучащи, хроматизирани вокални теми, като във вокалния компонент често се използва “еднонотна” квазиритмична монотонна рецитация, съпоставима с едва доловима съкровена шепотна молитва.

          Всички тези характерни впечатляващи елементи са съсредоточени основно в 1-ва част- Requiem et Kyrie (Вечен покой и Господи помилуй), където заглушените, притихващи  хроматизирани комплексни компоненти на темите претърпяват сложно полифонично развитие.

          Част 2- Dies irae (Денят на гнева) с контрастите си представлява грандиозна поразяваща картина на Страшния съд. Започва тихо и безстрастно, с вариации на монофонични теми от оркестъра и женския хор (само сопраните), докато спокойният приглушен унес на повествованието внезапно избухне и се трансформира в гневна буря от обемни взривни пасажи.

          Вторият раздел от частта (Tuba mirum- Тръбата ще отекне със звънък звук), е най-колоритния и оригиналния в цялостната композиционна конструкция на произведението : 4 /четирите/ оркестъра от тръбни инструменти в различните краища на залата създават (според определението на автора), „звуков поток“, изпълващ цялото пространство; гневните възгласи на басите са комбинирани, допълнени  и придружени от страховитите мощни удари на голям барабан, а веднага след това и от ритмичните том-томи и звънките чинели.

               4- те /четирите/ оркестъра също звучат впечатляващо и в 6-та част: Lacrimosa (Идва денят на сълзите), която безспорно е най-развитата и контрастна част: тиха смирена покорна молба и светла възвисена надежда са в рязък противовес  на страховитите гневни вихрени бури. 

               Необичайна е и седмата част, Offertory (Поднасяне на даровете), на която Берлиоз дава подзаглавието Хор на душите пред Чистилището. Между струнните инструменти канонично се развива скромна , на пръв поглед непретенциозна музикална тема, а хорът безконечно повтаря две думи от смирена молитва към  Domine Jesu ( Господи Боже Христос); като тази въздишка на вечните мъки утихва кротко във финала в едва доловимо пианисимо.

              В тълкуванието на 9-та част, Sanctus (Holy- Свети дух), също се усеща нещо необичайно - най-лирична, просветлена, пречистена музика : на солиста - тенор, който пее предимно в горния регистър, отговаря „много нежно“ (указание на автора) тригласния женски хор.


                            - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

* Том-томите (не бива да се бъркат с там-тамите) са ударни музикални инструменти от групата на мембранофонните инструменти. Мембранофон е всеки музикален инструмент, генериращ звук чрез вибриране на опъната еластична мембрана.

В музикалната практика нормално се използва комплект от няколко том-тома,заради което названието на инструмента обикновено е в множествено число. Всеки  том-том се състои от средно дълъг цилиндричен корпус, с опъната върху него кожа.

**Корнет (итал. cornetto - "рог") (фр. cornet а pistons - "рог с клапани")- духов музикален инструмент, оборудван с клапани. По дизайн наподобява тромпет, но за разлика от него е с по-широка и къса тръбна част. Произхожда от пощенски рог. Конструиран във Франция около 1830 г.

 image


***Тромбо́н (итал. trombone, букв. «голяма тръба», англ.  и фр. trombone, нем. Posaune) — от оркестровата група на медните духови инструменти от  бас-теноровия регистър. Появява се през 15 век, придобива съвременния си вид в средата на 19 век. Използва се широко в оперната и джазовата музика.

 image


****Ту́ба (итал. и лат.  tuba) — широкоформатен меден духов музикален инструмент, от най-ниския регистър. Басова разновидност на бюгелхорн (нем. Bьgelhorn, фр. bugle, сигнален рог- инструмент за сигнали в пехотата.). Туба притежава суров, масивен тембър в ниския регистър, плътен и наситен в средния диапазон, мек и мелодичен тембър в горния- високия. Използва се основно в симфонични и духови оркестри, където изпълнява ролята на басовия инструмент в групата на медните духови.

 image


*****Тромпет (итал. tromba, фр. trompette, нем. Trompete, англ. trumpet) — духов музикален инструмент от алт-сопрановия регистър, най- високия по звучене между тях. Отличава се с ярък, блестящ тембър, използва се като солов инструмент в симфоничните  и духови оркестри, както и в джаза, а и  в други жанрове.

 image

 ******Офиклеид  (фр. ophiclйide, гр. ὄφις „змия“ и κλείς „ключ“ ) е  музикален духов инструмент от род Клапенхорн (биугелхорни с клапани), напомнящ външно фагот . Патентован е през 1814 г. от парижанина Жан Илер Асте. Представлява конична тръба с форма на подкова с тесен спирално огънат край, в който е вмъкнат мундщук с чашковидна форма. 
                                        image

 

                                         Дари им вечен покой , Господи !


 

 

 

.

 

 

 

 

 






Тагове:   музика,   задушница,


Гласувай:
15



1. elenkokoschkov - ВЕЧЕН ПОКОЙ!!
07.03.2021 04:32
ЦАРСТВОЕ НЕБЕСНО!
ЗЕМЛЯ ПУХОМ!
цитирай
2. kvg55 - born,
07.03.2021 08:00
За профан като мен е полезен образователен постинг.
Като бях дете, на погребението на известен учител в панагюрската гимназия, бяха довели духовата музика от Панагюрище. Тогава за пръв път видях и чух погребална музика.
цитирай
3. planinitenabulgaria - Постингът Ви е добър, но оценката му по същество е детска.
07.03.2021 09:44
Реквием се пише за починалите. Най-великият Реквием е написан от Моцрат, но има и други значителни - на Верди, който е свят образ, звучи оперно, на Берлиоз, който пък звучи романтично, в смисъл необуздано. Освен това той е и гигантомански без да има такава причина заради необходимостта от грамаден оркестър или няколко. Не това произведение, а Фантастичната симфония на Берлиоз е най-значимото му прозведение, което той е оставил. Реидно е като изоставащ в развитието си, евредено от комунизирането Ви да се сезирате точно върху този Реквием.
Друг велик "Реквием" е написал Брамс. Той не е за починал човек, а за поучение на живите, да извървяват смислено Божия си път по земята. Текстът е по Стария завет, музиката е в рамките, очертани от Моцарт. За една комунизирана бетонна глава като Вашата този Реквием ще остане неразбираем и като замисъл и като музика, от която осочвам двете сложни фуги в Третата и Шестата му част.
На Вас от нивото, до което сте се покачил в момента препоръчвам друга една музика, която душата Ви до дъно ще разтърси:
https://www.youtube/watch?v=v5AOnbTIXLQ
За труда Ви обаче В тургам един плюс.
цитирай
4. tonsun - https://www.filmi2k.com/amadeus-amadeus-1984/
07.03.2021 09:51
Музикални произведения, като реквиема са писали доста композитори: Верди, Шуберт, Форе... Винаги тръпки ме побиват, когато слушам подобна музика. Но най-разтърсващ за мен остава Реквиемът на Моцарт и написването му... Може би защото "Амадеус" на Милош Форман няма начин да не те накара да те побият тръпки от вечната битка на гениалността с посредствеността!
Поздрави за готиния пост! (hi)
цитирай
5. born - Музикални произведения, като р...
07.03.2021 13:30
tonsun написа:
Музикални произведения, като реквиема са писали доста композитори: Верди, Шуберт, Форе... Винаги тръпки ме побиват, когато слушам подобна музика. Но най-разтърсващ за мен остава Реквиемът на Моцарт и написването му... Може би защото "Амадеус" на Милош Форман няма начин да не те накара да те побият тръпки от вечната битка на гениалността с посредствеността!
Поздрави за готиния пост! (hi)

Благодарности за оценката, Тонсън !
Разбира се, че всеки има правото да харесва един или друг стил или маниер на композиране, но що се отнася до Реквиема на Моцарт, не мисля, че може да съществува човек, който дори да не е музикално образован, не би се съгласил с това, което визираш. Филмът на Форман е може би не само едно художествено пано на творчеството на безспорно /може би/ най-великия музикален гений в човешката история, а до голяма степен и едно бляскаво продължение и изложение на този поразителен културен факт.
цитирай
6. born - Благодарим, но нема нужда !
07.03.2021 13:43
planinitenabulgaria написа:
Реквием се пише за починалите. Най-великият Реквием е написан от Моцрат, но има и други значителни - на Верди, който е свят образ, звучи оперно, на Берлиоз, който пък звучи романтично, в смисъл необуздано. Освен това той е и гигантомански без да има такава причина заради необходимостта от грамаден оркестър или няколко. Не това произведение, а Фантастичната симфония на Берлиоз е най-значимото му прозведение, което той е оставил. Реидно е като изоставащ в развитието си, евредено от комунизирането Ви да се сезирате точно върху този Реквием.
Друг велик "Реквием" е написал Брамс. Той не е за починал човек, а за поучение на живите, да извървяват смислено Божия си път по земята. Текстът е по Стария завет, музиката е в рамките, очертани от Моцарт. За една комунизирана бетонна глава като Вашата този Реквием ще остане неразбираем и като замисъл и като музика, от която осочвам двете сложни фуги в Третата и Шестата му част.
На Вас от нивото, до което сте се покачил в момента препоръчвам друга една музика, която душата Ви до дъно ще разтърси:
https://www/watch?v=v5AOnbTIXLQ
За труда Ви обаче В тургам един плюс.

Поради вродената ми благовъзпитаност и бетонирването на главата ми, бих отправил настоятелна молба към Вас, в качеството Ви на настоятелен ментор, да освободите място в коментарната част на блога ми за други наистина компетентни люде, които не са с гомновозни посткомунистически убеждения за битието и всички негови проявления . Настоятелно Ви препоръчвам да усилите присъствието си в блога на Селската даскалица Ратка, която също като Вас притежава енциклопедични познания във всички направления, а освен това Ви харесва много като особено мъжествена и предполагаемо надарена мужчина.
Откакто имам честта да съм член/не член-ка/ на тоз изключителен платформ, където са събрани толкоз велики люде, нивга не съм имал и грам съмнение, че Ваша милост е единствения капацитет в областта на музиката.
цитирай
7. born - Честит имен ден на патерица, Краси !
07.03.2021 13:47
kvg55 написа:
За профан като мен е полезен образователен постинг.
Като бях дете, на погребението на известен учител в панагюрската гимназия, бяха довели духовата музика от Панагюрище. Тогава за пръв път видях и чух погребална музика.

Това наистина са неща, които впечатляват и се запомнят за цял живот !

цитирай
8. born - ЦАРСТВОЕ НЕБЕСНО! ЗЕМЛЯ ПУХО...
07.03.2021 13:48
elenkokoschkov написа:
ЦАРСТВОЕ НЕБЕСНО!
ЗЕМЛЯ ПУХОМ!

Длъжни сме да се сещаме за тези, които сме загубили, защото ние сме тези, които ги следваме ...
цитирай
9. born - Молба към всички най-велики блогари !
07.03.2021 16:47
[quote=planinitenabulgaria] Реквием се пише за починалите. Най-великият Реквием е написан от Моцрат, ...
От снощи ровя из нетовете да търся инфо за най-великия Реквием на някой си неизвестен за мен композитор, който се наричал МОЦРАТ, но не можах да намеря нищичко. Затуй моля най-коленопреклонно професор доктора хер съра дядя бай Костя да потърси инфо из гомновозките архиви и да даде линк към "МОЦРАТ". Но не в комента, както упорито продължава да дава линковете Великия , а в заглавието.......
цитирай
10. анонимен - Борне
08.03.2021 18:04
сетих се за едно криминале "Паганини на тромпет". В един бар това беше паролата, разузнавачът трябваше да изпълни едно произведение на Паганини на тромпета си.
цитирай
11. born - сетих се за едно криминале "...
08.03.2021 22:40
go4iito написа:
сетих се за едно криминале "Паганини на тромпет". В един бар това беше паролата, разузнавачът трябваше да изпълни едно произведение на Паганини на тромпета си.

А знаеш ли отговора на паролата ? Май не ...
Хайде от мен да мине : Изпълнение на произведение на Гюргя Пинджурова на цигулка.
цитирай
12. born - Тъй ще си ида от този свят,
08.03.2021 22:46
невежа немлад ,
нечул никога МОЦРАТ...
ПП. Спирам дотук, защото започва да ме избива пуитична треска, от нея се изпотява чиляк, а по това време на годината и в условия на пандемия това е твърде опасно и предизвиква словесна дефекация.
цитирай
13. анонимен - Знам
09.03.2021 16:42
born написа:
go4iito написа:
сетих се за едно криминале "Паганини на тромпет". В един бар това беше паролата, разузнавачът трябваше да изпълни едно произведение на Паганини на тромпета си.

А знаеш ли отговора на паролата ? Май не ...
Хайде от мен да мине : Изпълнение на произведение на Гюргя Пинджурова на цигулка.

"Хей поле широко" :)
цитирай
14. born - сетих се за едно криминале "...
09.03.2021 19:21
go4iito написа:
born написа:
go4iito написа:
сетих се за едно криминале "Паганини на тромпет". В един бар това беше паролата, разузнавачът трябваше да изпълни едно произведение на Паганини на тромпета си.

А знаеш ли отговора на паролата ? Май не ...
Хайде от мен да мине : Изпълнение на произведение на Гюргя Пинджурова на цигулка.

"Хей поле широко" :)

Позна отчасти, но едно от условията на паролата е да бъде изпълнявана на ВИОЛА, което е мноо релевантно и ноторно не може да бъде дешифрирано от врага.
ПП. Трябва да ти споделя, че нещо напоследък не ми харесваш, защото коментите ти са неособено релевантни/и ноторни-да, ноторни/, защото са много икономични и късички. Трябва да бъдат поне от 50000 символа- не по-малко. Иначе не си никакво релевантно Гочи ! И не пишеш нищо за библиотеката си, която наброява повече заглавия от Александрийската... Срамота, Френд !!!
цитирай
15. анонимен - Борне
10.03.2021 17:18
ще си взема бележка. Имам много работа, минавам само да гласувам. :)
цитирай
16. born - Ползвани източници:
10.03.2021 22:41
https://ru.wikipedia/wiki/
https://www.belcanto/
https://en.wikipedia//wiki/
https://ru.wikisource/wiki/
https://upload.wikimedia/wikipedia/commons/
https://gemamusic/blog-article/
https://www.classic-music/
mgpu-aeg.wixsite › music-history
Vetasfolkru.ucoz и др.




цитирай
Търсене

За този блог
Автор: born
Категория: Забавление
Прочетен: 4600804
Постинги: 1320
Коментари: 11706
Гласове: 20360
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031