Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.08.2009 14:25 - Димчови празници, Копривщица 2009
Автор: martiniki Категория: Изкуство   
Прочетен: 11011 Коментари: 17 Гласове:
8

Последна промяна: 17.08.2009 08:37


Преди години съм ходила в Копривщица, преди доста години, с ученическа екскурзия, в шести или седми клас. Не пазех спомени, така се оказа вчера, когато отново попаднах в градчето, съвсем не случайно - преднамерено. От доста време знам за празниците на Димчо Дебелянов, които се провеждат през август, и за учредената награда на името на поета, която бива връчена тогава, но не "уйдисваше" досега да се озова точно в разгара на лятната работа в Копривщица, и макар и за няколко часа, да бъда съпричастна, да присъствам на това събитие. Благодарение на големия празник на Богородица, който съвпадна по дата с Димчовите празници, вчера успяхме да бъдем част от тихия двор и атмосферата, която го изпълваше...

image


Раничко бяхме на мястото, още нямаше много хора и ни хвана в нежни мрежи слънцето за кратко...

image

...едно ъгълче от двора като островче, по планинатa непрекъснато никнеха облаци


image

майката на поета, която още чака

image

направих няколко снимки на къщата, тази е най-сполучлива  - къща като за снимка;)

Не бяхме на поклонението пред гроба и можахме да заемем по-предни места, откъдето спокойно да чуваме и виждаме какво се случва. Да изслушаме рециталите на Г. Гайтаников и Белла Цонева - и двамата уважавам за тяхната рецитаторска дарба и майсторство, да видим и чуем поети, носители на приза от предишни години, да се потопим в атмосферата, въпреки двете баби, каканижещи непрекъснато зад гърба ни - оказва се, че на тези събития ходят и много не съвсем духовни хора, но с огромни претенции за същата тази съпричастност и духовна извисеност и дори претендиращи за съдби и живот, сходни с Дебеляновия...
Чух на живо и един виртуален събеседник от години - Славимир Генчев :)

image

Слави чете "Елегия за Димчо Дебелянов"

http://parasol.blog.bg/

С един мой приятел направихме предположения - за това кой ще бъде тазгодишния носител на наградата, откак прочетох имената на номинираните бях нарекла Ивайло Диманов, може би, защото ми беше най-известен и близко звучащ с думите си, запознах се с него като автор чрез публикацията в пъблик-репъблик  преди две години, покрай излизането на книгата му " Добър вечер, госпожо тъга!" (  http://www.public-republic.com/magazine/2007/10/716.php ),докато моя литературен приятел залагаше на Димитър Милов - той пък него познава по-добре.
Е, носител на приза стана Ивайло Диманов. Зарадвах се. Още повече, че се оказа, че той е добър рецитатор, а също и изпя една своя авторска песен. Рецитира стихотворението "Метерлинк, ти си лъжец" -
http://www.public-republic.com/magazine/2007/11/816.php
и още няколко, от които ми допадна най-вече "Камикадзе", за което самия той направи уговорката, че е едно от двете любовни стихотворения, който е написал изобщо:

 

КАМИКАДЗЕ

Любовта е кристален сервиз върху писта за боулинг.
Любовта е изящна рисунка на морския бряг.
Тази страшна магия, уважаема мис Роулинг,
би взривила централния лондонски парк.

Аз съм влюбен, въоръжен и много опасен!
Камикадзе, готов още днес да умре.
Любовта - медальон от тротил, е опасала
мойте мисли, глава, рамене и сърце...

Треперете цивилни лакеи, достойни за “Гинес”.
Треперете и вий, феберета от всички страни!
Аз съм влюбен в една простосмъртна богиня
и това е достатъчен повод да бъда щастлив...

Любовта е ескиз от Гутузо на морския пясък.
Аз съм влюбен и толкова много богат.
И макар мимолетно и само за няколко часа -
аз търкалям на боулинг целия свят!

http://www.ivailodimanov.com/works/g-jo_tuga05.htm

image

Ивайло Диманов изпълнява песен по текст на свое стихотворение

На вечерта присъстваха много изявени поети и имена в културния ни живот, там бяха Любомир Левчев, Иван Гранитски, Маргарита Петкова, Камелия Кондова, Ивайло Христов, Надежда Александрова, разпознах Дора Бонева, а може би не съм разпознала други. Нечие небесно търпение ми направи впечатление - още като влязохме и седнахме се събраха облаци над главите ни, в планината това става много бързо и неочаквано, след 17 час`а се опита да прокапе, но задържа,  изчака ни, изчака търпеливо да премине цялата литературна вечер, посветена на Димчо Дебелянов и накрая се обади с няколко свежи и чисти капки - преля водица и се размина...

image



Не мога да не завърша този опит за репортаж с едно стихотворение на Димчо Дебелянов, което снощи на връщане от Копривщица се опитвах да си припомня :

 

ЕДИН УБИТ
 

Той не ни е вече враг -
живите от враговете
бурна ги вълна помете
нейде към отсрещний бряг.

Ето, в хлътналия слог
легнал е спокойно бледен
с примирена скръб загледан
в свода ясен и дълбок.

И по сивата земя,
топлена от ласки южни,
трепкат плахи и ненужни
с кръв напръскани писма.

Кой е той и де е бил?
Чий го зов при нас доведе,
в ден на вихрени победи
да умре непобедил?

Клета майчина ръка,
ти ли го в неволя черна
с думи на любов безмерна
утеши и приласка?

Смешна жал, нелепа жал,
в грохотно, жестоко време!
Не живот ли да отнеме
той живота свой е дал?

И нима под вражи стяг
готвил е за нас пощада? -
Не, той взе, що му се пада,
мъртвият не ни е враг!
 

Стихотворението е открито от Георги Райчев и е публикувано за първи път в "Стихотворения", 1920 г. 





 



Гласувай:
8



1. eliana - Приех атмосферата,
16.08.2009 14:48
щастливка (покрай теб и аз),хареса ми "Камикадзе''!
Поздрави!
цитирай
2. an200 - Благодаря ти и аз за този пост!)
16.08.2009 17:23
Имаме и своите блогови познати.
Поздрави на http://parasol.blog.bg/ :)
цитирай
3. martiniki - ...
16.08.2009 17:41
eliana, наистина имаше атмосфера, денят беше чуден, като замрежен от слънце и в сянката на сребърен дъжд - усещаха се тържественост и празничност

ан, поздрави от мен, надявам се Слави да подготви по-добър репортаж, когато може, аз просто си описвам впечатленията като един гост, допуснат в този възпят и познат ми от стихотворенията двор...
цитирай
4. bukvite - "Надежда" - Ивайло Диманов
16.08.2009 17:52
"Добрите хора си отиват рано, а лошите остават на банкет"

http://www.youtube.com/watch?v=tFxr-_W6gbk
цитирай
5. martiniki - да...
16.08.2009 17:56
тази песен чухме в изпълнение на И. Диманов, благодаря Ви за допълнението
цитирай
6. bukvite - Е, според автора
16.08.2009 18:05
е имало леко допълнение на тема "г-н Левчев" ;)
Има и още негови песнички в Youtubе, струва си да се чуят.
"Да пием за всички красиви жени, Сганарел!"
цитирай
7. ufff - Ето един сериозен човек!
16.08.2009 21:45
Браво за репортажа, Мартунция!
Останалото ще ми разкажеш на ушенце. Разбирай: по телефона).
цитирай
8. martiniki - аз съм си кръстосана порода
16.08.2009 21:55
артък будала, коскоджамити ахмак, с превъзходно участие на аслъ абдал ;))))))))

о, имам и няколко лични снимки - беше за малко и много приятно, най-хубаво беше точно когато трябваше да тръгваме
цитирай
9. condor46 - Благодаря ти!
17.08.2009 08:50
Доре,с твоя поетичен репортаж ме направи съпричастна с Димчовите празници в Копривщица!Благодаря ти от сърце!
Ружа Велчева
цитирай
10. martiniki - здравей, Ружа,
17.08.2009 09:27
откровено казано най-вече заради хора като теб и Таня си правя труда да отразявам все още събития, на които съм била, знам, че наистина ще се зарадвате на подобен репортаж :)

поооздрави!
цитирай
11. glarus - Прекрасно изживяване е това!
17.08.2009 19:52
Поздрави за чудесния пост!
цитирай
12. mamas - Благодаря ти!
17.08.2009 19:57
Сигурно е било много вълнуващо...
цитирай
13. alhimik1 - и аз ти благодаря, Дора:))
18.08.2009 16:25
колко е хубаво ,че е близо до София ..."тихият дом с белоцветните вишни"...и не всичко може да е до морето, нали;)
цитирай
14. martiniki - аз съм далеече от София,
18.08.2009 16:29
по-далече отколкото до други места, особено отколкото до морето, което си е с мен :))
цитирай
15. alhimik1 - сконфузен съм;)
19.08.2009 00:49
морето е в нас, независимо от всичко друго...()
цитирай
16. анонимен - Дора,
01.09.2009 13:08
много хубав ти е репортажът. Бих написал за нещата, на които ти не присъства, но дано ми остане време. Пратиха ми и хубави снимки, които, надявам се, ще мога да кача.
цитирай
17. martiniki - Здравей, Слави!
01.09.2009 17:05
Добре завърнал се! Чакаме снимки и рефлексии ;)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: martiniki
Категория: Други
Прочетен: 5777961
Постинги: 1125
Коментари: 15470
Гласове: 55656
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031