Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.05.2009 17:17 - Курт Тухолски
Автор: martiniki Категория: Изкуство   
Прочетен: 3063 Коментари: 6 Гласове:
0

Последна промяна: 22.05.2009 19:20


Има имена, които ми звучат неприемливо, да не кажа отблъскващо, и предизвикват резерви към самия човек, който няма никаква вина за това. Едно такова име е Курт. Не мога да обясня защо, просто на мен така ми действа на подсъзнателно ниво. Не знам и защо почвам така текста, може би защото ми мина тази мисъл като четях стихотворенията на Курт Тухолски, който ме спечели още от пръв прочит, независимо и съвсем въпреки името си.
Прочетох за него в уикпедия. bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%83%D1%80%D1%82_%D0%A2%D1%83%D1%85%D0%BE%D0%BB%D1%81%D0%BA%D0%B8  Немски поет, публицист и хуморист, писал в началото на 20-и век. Страшно си го бива!


Усмивката на Мона Лиза

image

От тебе не отвръщам аз лице.
Защото над пазача си застиваш
с изящно сплетени ръце
       и се подсмиваш.

Прочута си като онази кула в Пиза,
в усмивката ти виждат иронично тържество.
Но да... Защо се смееш, Мона Лиза?
На нас, заради нас, въпреки нас, със нас -
       или пък за какво?

Без думи учиш ни какъв е земният ни дял.
Понеже, Лизхен, от портрета ти личи,
       че който на света премного е видял,
       усмихва се, ръцете на корема скръства
              и мълчи.

1929

Преводът е на Венцеслав Константинов.

Тези дни прочетох една част от това, което намерих от този автор в мрежата. Хуморът и чувството за мярка в него са впечатляващи. Интелигентен и съвсем разбираем. Семпъл и актуален. Свеж и добронамерен. Усмихващ. Курт Тухолски.

Едно пролетно стихотворение.

Пролетта дойде!

Симптома забелязваш първо в песа,
а после в календара и в лъха;
и най-накрая някоя принцеса
обгръща се на пролетта в пуха.

Човек! Какво от пролетта желае?
Нали целогодишно тъне в сласт?
Ала нагонът му предел не знае -
и механизмът му е в божа власт.

И всеки път процесът се повтаря:
наслада дирим, не молитвен слог;
свещената одежда в надпревара
скверним - нима това желае Бог?

И фауната също се нарежда:
ей там виж пуделката с шпица бял -
изисканата дама поглед свежда,
а надничарят в завист тръпне цял.

Но крясъците двойката не плашат,
Ромео получава здрав ритник -
разбирам: влюбените ги пердашат...
Така е всяка пролет, всеки миг.

Е, майко, дай ми мойта мандолина,
кафето ми сложи до стола мек -
и моят бас кънти: "Сабина, бина..."
Какво да правя? Също съм човек.

1914


И онова, за другия мъж, което прочетох като лично послание.


Другият Мъж

Ти срещаш го в някаква светска среда.
Той бъбри. Вежлив е. В подем.
Познава добре всяка тенис-звезда.
Изглежда красив. Без корем.
      Танцува отлично. Не снемаш очи...
      Но там и мъжът ти стърчи.

Сравняваш ги тайно - това все пак може.
Мъжът ти е с нисичък ръст.
Как само стои като пън - о, боже!
Вратът му направо е тлъст!
      И мислиш си вече: "А всъщност... Освен...
      Да, онзи е тъкмо за мен!"

Ах, мила госпожо! Изслушай добре
стареца врял и кипял:
И с другия мъж, след година, след две,
ще бъдеш на същия хал!
      Тогаз ще му знаеш ръцете, устата;
      тогаз ще го гледаш по гащи в кревата;
      тогаз ще е сит той на твойте кавги;
      тогаз ще си чула ти всички шеги;
      тогаз ще го виждаш за радост и яд
      отгоре, отдолу, отпред и отзад...

Повярвай ми: в близостта идва момент,
когато спасява ни хепиенд.
На прием сме често чаровно-красиви...
но в делника пак сме еснафи свадливи.
За нас не съди по добрия ни миг.

А щом си открила все пак хубостник,
който безкрайно не ти се въси:
      то остани при мъжа си!

1930


Препоръчвам и  останалите, предоставени от литернет, в превод на Венцеслав Константинов, някои от тях ми звучат валерипетровски и всички се отличават с една насмешлива, без да е надменна и отвисоко, житейска, оптимистична въпреки всичко, опитност
liternet.bg/publish12/k_tuholski/index.html













Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. ivana59 - :)
22.05.2009 18:01
Наистина много го бива!
Благодаря за възможността да прочета!
:)
цитирай
2. martiniki - нали, нали!
22.05.2009 18:05
така ме "хвана", че не се сдържах да споделя :)
цитирай
3. tili - Добре направи, че ни го
22.05.2009 21:17
припомни. Имам някъде една книга с преводи на руски, а с българските се запознавам сега и ти благодаря!
цитирай
4. martiniki - :)
22.05.2009 22:51
и аз така! на руски не помня да съм го чела, а Ерих Кестнер от поне 25 години чета с любов и да не знам, че има такъв равним съратник и приятел
цитирай
5. cornflower - Честит най-български празник, ...
24.05.2009 11:03
Честит най-български празник, Дора!
цитирай
6. martiniki - Благодаря, Люба,
24.05.2009 19:48
честит празник и на теб!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: martiniki
Категория: Други
Прочетен: 5776828
Постинги: 1125
Коментари: 15470
Гласове: 55655
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031