Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.03.2016 17:28 - Кукери
Автор: martiniki Категория: Други   
Прочетен: 3698 Коментари: 6 Гласове:
14

Последна промяна: 01.04.2016 11:22

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Кукери. Има нещо особено в самата дума - нещо закачащо и закачливо, но и заплашително. Нещо древно и мистично, нещо родно и далечно. Ако не знаеш какво се крие зад думата и си дете, какво ли ще си представиш...


Кукерите са един от детските ми страхове. Преди близо 40 години, още фърфалак, във възрастта, в която минаваш прав под масата,  съм била при баба - живяла съм до тригодишна възраст в Грудово. А там по това време - края на февруари - началото на март по къщите вървяха кукери. МИнаваха из махлата, хлопаха по портите, думкаха с едни дървени саби, влизаха в дворовете и правеха някакви тайнствени и неразбираеми работи. Голяма дунанма.  Викаха, ревяха като магарета, водеха мечки и най-различни други шарени придружители - булка, младоженец, поп, лекар, бебе, баби - всички те преоблечени млади мъже. Кукерите са своево рода страшни коледари - облечени в кожи и с грозни маски те гонят злите сили в края на зимата, наричат за плодородие по нивите, градините и къщите и подготвят чиста почва, ново начало...Хубава, благородна дейност. Обаче много грозни бе, много страшни - виждали са ми се ужасно плашещи и винаги се скривах като ги съзирах отдалеч, че тръгват да обикалят. Плашеха ме дълго време, чак след 15-ата си година някак приех, че това не са страховити същества от друг свят, а хора, надянали маски и кожи. И пак съм била подозрителна към тях, пак някакво недоверие ми е останало, ехо от оня уж детски, а някак атавистичен страх. 

image

Днес кукерите дойдоха и в Стара Загора. Повече от 800 души, 21 кукерски групи от цялата страна за участие във фестивал на маскарадните игри. Страхотно преживяване
 

image

image

image


image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image



image

image

Най-вълнуващата случка за мен сред този маскарад беше участието на кукерска група от град Средец - Грудово...Зърнах табелата с надпис  - гр. Средец и видях онези кукери, страшниците от детството ми

image


image

image

image

Неописуемо чувство...Завихряне на въртележка от минало, днешно, утрешно...Сега и отдавна. Традиция и бъдеще. Корени и криле...Кукери.

image

image

image





Гласувай:
14



Следващ постинг
Предишен постинг

1. makont - Онези детски страхове! До кога ще ни преследват?
06.03.2016 21:06
Нали пораснахме, уж! Хубави са кукерите, те всъщност са добри и за добро. Усмивки, Доре!
цитирай
2. hel - Всичко има в живота - и красиво, и ...
07.03.2016 02:06
Всичко има в живота - и красиво, и грозно. Редуват се понякога, а понякога вървят заедно. Децата трябва да се научат да приемат живота в неговата цялост. Много хубав постинг!
цитирай
3. martiniki - makont - струва ми се, че страховете ме оставиха
07.03.2016 09:39
когато татко почина. Не че искам да порасна, никак не ми се ще и всякак се съпротивлявам...става въпреки мен. Усмивки, Мая!
цитирай
4. martiniki - hel - така е, Хели,
07.03.2016 09:43
всичко има...понякога се крие добра сърцевина под грозната външност - кукерите са пример. Благодаря!
цитирай
5. donchevav - По нашия край няма кукери. В моето ...
07.03.2016 11:35
По нашия край няма кукери. В моето детство си спомням на този празник /макар че май беше забранен, такова беше времето/ буен огън и млади и стари хора, които го прескачат. И мене са ме карали, явно, но аз пък от това съм се страхувала, като всяко малко момиченце:))). И досега изпитвам страх от огън, макар да съм огнена зодия. И гледам с подозрение и недоверие на кукерите - като на всичко, що е с маска:)))) Но знам, че са добри, че всичко, което правят, е да плашат злото, а не мирните граждани:))))
Истинска повест в снимки си ни разказала, мила Марти! А и текстът ти ме плени! Благодаря ти! Весел март с много добри и вълнуващи случвания!
цитирай
6. martiniki - donchevav - привет, Вени!
10.03.2016 08:40
Аз пък огньове не помня, стрелите също - запалените, които са изстрелвали - само съм чела за тях, за тези обичаи по Сирница...Хамкането го правехме, когато децата бяха малки. Почнах и халва да правя покрай заговелките, грис-халва. Хубава седмица!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: martiniki
Категория: Други
Прочетен: 5777603
Постинги: 1125
Коментари: 15470
Гласове: 55656
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031