Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.01.2012 09:00 - Януари. Обикновени невидимости
Автор: martiniki Категория: Други   
Прочетен: 18034 Коментари: 44 Гласове:
50

Последна промяна: 14.03.2012 21:56

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Ярък януари...Яростен - не особено. Ядовит - донякъде. Як - почти като тибетски. Ясен и стегнат. Мразовит, но не омразен. Съживително студен. Само дето никакъв сняг и съответно още никакви кокичета по нашия край. О бикновено (като бисквита) по това време вече съм се сдобила с първите - преди две години им посветих страничка. Заслужават внимание тези смели нежни войничета от пролетния полк. С януари настъпва тяхното време.  Време за кокичета
Оня ден ненадейно намерих едничко, на Антоновден. Взех го от едно добро място и си го пренесох в специална водичка. Вече увяхна, но вчера го запазих в снимка. Портрет на надеждата за пролет в най-лютия студ.


image

 
голяма ценност, още повече съвсем самичко бе и така цената му неимоверно се вдига


Мислех си за хората - как вехнат и остаряват, залязват от сцената на живота и как им пада цената. Когато са болни, стари и самотни - като спаружени кокичета, как никой не иска да се занимава с тях. Да седне, да си поговори, да ги пита добре ли са, имат ли нужда от нещо. Да ги изслуша. Как внуците им само за пари ги търсят и получат ли двайсетачка изчезват да се забавляват, а децата им обикновено са много заети, много работят, много пътуват. Като е млад и здрав човек не се замисля колко бързо се остарява. И как неусетно се сменят местата. 

Една приказка на Джани Родари си спомних. Казва се: 

Невидимият Тонино


Веднъж едно момче на име Тонино отишло на училище, без да си е научило урока, и много се тревожело, че учите­лят можел да го вдигне.

«Ах — мислел си Тонино, — ако можех да стана не­видим...»

Учителят направил проверка и когато стигнал до името Тонино, момчето отговорило «тук!», но никой не го чул и учителят казал:

— Жалко че Тонино не е дошъл днес, тъкмо смятах да го изпитам. Ако е болен, да се надяваме, че не е нещо опасно.

Така Тонино разбрал, че е станал невидим, както бил си пожелал. От радост подскочил от чина и паднал в кош­чето за боклук. Станал и започнал да се разхожда насам-натам из класа, дърпал косите на тоя или на оня, обръ­щал мастилниците. Пораждали се шумни безкрайни кав­ги. Учениците се обвинявали един друг за тия закачки и не подозирали, че всичко е по вина на невидимия Тонино.

Когато се уморил да си играе по този начин, Тонино излязъл от класа и се качил на един тролейбус, разбира се, без да си плати билета, защото кондукторът на можел да го види. Намерил свободно място и се настанил. На следващата спирка се качила една госпожа с пазарска чанта и понечила да седне на седалката, която в нейните очи била свободна. А всъщност седнала на коленете на Тонино, който почувствувал, че се задушава. Госпожата извикала:

— Що за капан е това! Не може и да се сяда вече!

Гледайте, оставям торбата, а тя виси във въздуха!

Торбата всъщност била поставена на коленете на То­нино. Станала голяма разправия и почти всички пътници произнесли огнени слова срещу управата на тролейбусите.

Тонино слязъл в центъра на града, вмъкнал се в една сладкарница и започнал да лапа спокойно, като грабел с две ръце маршали, шоколадени сладки и всякакви пасти. Продавачката, която видяла да изчезнат пасти от тезгяха, обвинила един почтен господин, който купувал надупчени бонбони за една своя стара леля. Господинът се възмутил:

— Аз крадец? Не знаете с кого говорите! Не знаете кой е баща ми. Не знаете кой е дядо ми.

— Не желая да узная — отвърнала продавачката.

— Как, позволявате си да обиждате дядо ми!

Станала страхотна разправия. Притичали полицаи.

Тонино невидимият се промъкнал между краката на поли­цейския поручик и се отправил към училището, за да види как ще излязат съучениците му. И наистина видял ги да излизат, дори да се изсипват като лавина надолу по стълбите на училището, но те изобщо не го видели. Тонино напразно се изморявал, като се мъчел да настигне тоя или оня, като дърпал косите на своя приятел Роберто, като предлагал да си близне захарче на клечка на приятеля си Гискардо. Не го виждали, не му обръщали внимание, по­гледите им минавали през него, сякаш бил от стъкло.

Уморен и малко обезкуражен, Тонино тръгнал към къщи. Майка му го чакала на балкона.

— Ето ме, мамо! — извикал Тонино.

Но тя не го видяла и не го чула. Продължавала да на­блюдава тревожно улицата зад гърба му.

— Тук съм, татко — извикал Тонино, като влязъл в къщата и седнал на мястото си на масата. Но баща му, обезпокоен, мърморел:

— Чудно защо Тонино се бави толкова. Дали не се е случило някое нещастие?

— Ама аз съм тук, тук съм! Мамо, татко! — викал Тонино. Но те не чували гласа му.

Тонино вече плачел, но за какво служат сълзите, ако никой не може да ги види?

— Не искам вече да бъда невидим — плачел Тонино с разбито сърце. —Искам татко да ме вижда, искам мама да ми се кара, искам учителят да ме изпитва! Искам да иг­рая с моите другарчета! Лошо е да е невидим човек, лошо е да е сам.

Слязъл бавно по стълбите на двора.

— Защо плачеш? — го попитало едно старче, седнало да се попече на слънце на една пейка.

- Ама вие виждате ли ме? попитал Тонино, из­пълнен с надежда.

Разбира се, че те виждам. Виждам те всеки ден, като отиваш и се връщаш от училище.

— Но аз вас никога не съм ви виждал.

— Ех, зная, зная. Мене никой не ме забелязва. Един стар пенсионер, съвсем самичък, защо изобщо момченцата трябва да поглеждат към мене? Аз за вас съм все едно невидимият човек.

— Тонино! — извикала в тоя миг майка му от балкона.

— Мамо, виждаш ли ме?

— Виждам те и още как! Ела да видиш как ще се раз­правя с тебе баща ти.

— Веднага ида, мамо — извикал Тонино радостно.

— Не те ли е страх от плесниците? — засмяло се стар­чето.

Тонино се хвърлил на врата му и го целунал.

— Вие ме спасихте — казал той.

— Е, не преувеличавай — казало старчето. 


...да


Същественото е невидимо за очите. Истински се вижда със сърцето


и още:


Само който вижда невидимото, може да постигне невъзможното.


Виждам пролетта!




Гласувай:
50



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mariani - Много
19.01.2012 09:30
хубава приказка, марта :)
Хубав ден ти пожелавам
цитирай
2. zabavnata - Добро утро!:)
19.01.2012 09:37
Нека няма невидими хора, нека всеки човек е значим и потребен. Страхотна приказка. Ах, този Тонино! На колко неща ни научи... Тъжно е да бъдеш невидим и сам.
Успешен ден!:)
цитирай
3. martiniki - mariani - здравей!
19.01.2012 09:51
Хубава е, да. Обичам да си ги припомням.

Добър да е и твоят ден!
цитирай
4. martiniki - zabavnata - добър ден! Успешен и за теб!
19.01.2012 09:52
Приказката навремето я учихме в училище, в началната степен. Сега не знам дали я изучават. А трябва.
цитирай
5. kaprizna - Днес с теб сме на тема "Невидимост"...
19.01.2012 10:28
:)))))))
цитирай
6. martiniki - kaprizna - надникнах
19.01.2012 10:32
при теб е в смисъл на пожелано сливане - направо един ужасно добър невидимист видях
т.е. почти видях - откривах го доста трудно по снимките, което явно му е цел;))
цитирай
7. sande - Добро утро, Мартиники!
19.01.2012 11:01
Поздравления за интересното есе за невидимото и за прекрасния разказ на Джани Родари. Поетичен поздрав със стихотворението на Иван Тренев, за времето, когато ставаме "невидими"!

ЕСЕНТА ЩЕ ДОЙДЕ НЕОЧАКВАНО



Есента ще дойде неочаквано една сутрин,
когато си кажем:”В този град никой не ни познава,
няма кого да поздравим с добро утро,
макар че пътят ни към хората
беше толкова дълъг.”

Есента ще дойде неочаквано една вечер,
когато се срещнем с някой приятел от младостта
край терасата на хубаво кафене
и момче и момиче се гледат в очите,
а ние не можем да се познаем.

Есента ще дойде неочаквано. Не я чакай.
Почивай си по стръмните склонове, моя душо. Още малко
и няма да имаме нужда от нищо вече.
Само погледът ни ще следва
полета на пчелата
ниско над изсъхналите треви.

Иван Тренев
цитирай
8. mitkaloto - Хубавото си е хубаво.Поздрави!
19.01.2012 12:02
Хубавото си е хубаво.Поздрави!
цитирай
9. gwendoline - Права си, истински се вижда само със сърцето...
19.01.2012 12:20
Добре, че все пак някой от време на време ни напомня...
цитирай
10. magicktarot - Дора-Марта, рано е за пролетна умора (депресия)! Какво си се размислила за старостта?! ;)
19.01.2012 12:20
Всъщност, и на мен често ми се доплаква, когато се сетя за Старостта... Но една част в мене крещи, че човек остарява, само ако сам реши и позволи! Има безброй примери за това - хора, които си остават млади - дори на деветдесет години... Сам правиш своята Вселена - демек....;)

Размисли ме за Кокичетата. Много ги обичам, но някак за първи път сега, като те прочетох, осъзнах, че в тях има една особена магия и символика. По принцип нищо не вирее в снега, студа и леда - и старостта?! Но те виреят! Значи - старостта е илюзия, която Кокичето с усмивка преодолява и ни го демонстрира току под носовете ни! :)))
цитирай
11. megg - " Ще го измислим. "
19.01.2012 12:34
Ох, Марти, натъжи ме ... Обичаме си възрастните хора, ценим ги и обещаваме, и сме искрени през разстоянията :" Ще се набърборим. Ще го измислим." Понякога го измисляме накрая. И време намираме ...
Поздравления за чудесното есе! И пожелания за хубави срещи с бели кокичета!
цитирай
12. martiniki - sande - добър ден!
19.01.2012 14:29
Чела съм при Ати, мисля, че тя представяше Иван Тренев преди време. Благодаря за стихотворението. Хубаво и вярно.
цитирай
13. martiniki - mitkaloto - няма спор
19.01.2012 14:31
поздрави!
цитирай
14. martiniki - gwendoline - добре е да не забравяме:)
19.01.2012 14:33
по Нова година пак препрочитах "Малкия Принц", чела съм я поне десетина пъти и всеки път откривам нещо ново, то е като провиждане
цитирай
15. martiniki - magicktarot - привет, Соня
19.01.2012 14:39
кокичетата, както и лястовиците - са ми любима тема, въртя си ги;)

Не е депресия, забелязвам как стареят хората около мен, как изведнъж рухват...а като си дете изобщо не си даваш сметка, че имат нужда от внимание, съчуствие. За моята дъщеря всички над 20 години са вече стари:( И съответно - безинтересни и скучни...Аз самата винаги съм отговаряла със "знам" на моите баби, когато са се опитвали да ми кажат нещо..с едно снизхождение, от висотата на 14-15 -те си години...а после изведнъж няма на кого
цитирай
16. martiniki - megg - през разстоянията...
19.01.2012 14:42
обещаваме и отлагаме

Само се надявам утре като остарея, все някой внук да ме намира за забавна баба;)
цитирай
17. lubara - Поздрави, martiniki !
19.01.2012 14:58
- Пролетно цвете -
Едно пролетно момиче
всичко ми прощава.
Дори това, че бяла е брадата ми,
и колко ли ще побелее още,
докато то ще си е същото,
а може и по-хубаво да стане.

Едно бяло кокиче
ме радва откакто ме заговори.
Какво още да сторя,
моите бодили не ще се превърнат
в ярки цветни върхове,
дори ще станат още по-бодливи.

А какво ли пък ще стане,
ако това момиче-кокиче
изникне покрай напуканите ми корени.
В едно съм сигурен,
поне от ветровете неканени
ще се стремя да я предпазя.

За нищо повече не обещавам!
Времето не ще ми стигне!
Знам го откакто ми заговори.
И това много ми помага,
иначе до сега да бях останал
без корени, за бодлите да не говоря.

Л.Николов

цитирай
18. tili - И аз вчера видях
19.01.2012 16:22
на двора под снега наболите кокичета:) И ми стана едно хубаво на душата!
Поздрави, неуморнице! Държиш ни в течение:)))
цитирай
19. monaliza121 - Привет!:))
19.01.2012 16:35
Не само ми хареса, но съм и съгласна. Януари, да - як, почти като тибетски. В моята градинка са се показали две-три бели главички. Любимите ми кокиченца. Толкова нежни и крехки, а яки, като януари.
А мислите ти за хората, Марти, ще ги оставя невидими. Не искам и не мога да ги видя и май... няма нужда. Всичко по реда си. Просто е.
цитирай
20. magicktarot - Разбирам те, Дора-Марта! Аз също често си мисля,
19.01.2012 16:44
martiniki написа:
кокичетата, както и лястовиците - са ми любима тема, въртя си ги;)

Не е депресия, забелязвам как стареят хората около мен, как изведнъж рухват...а като си дете изобщо не си даваш сметка, че имат нужда от внимание, съчуствие. За моята дъщеря всички над 20 години са вече стари:( И съответно - безинтересни и скучни...Аз самата винаги съм отговаряла със "знам" на моите баби, когато са се опитвали да ми кажат нещо..с едно снизхождение, от висотата на 14-15 -те си години...а после изведнъж няма на кого

че моята реалност, в която имаше любими баби и дядовци , и прабаби, и прадядовци - вече я няма... И те ми липсват. Като малка не можех да си представя света без тях... И като се замисля колко баби и дядовци отдавна ги няма, и колко внуци, и прапраправнуци - също вече не са такива...И също ги няма... Но това е само моето ограничено възприятие - може би нещата са много, много по-обхватни, интересни и ... прекрасни! :) Кокичетата ни го казват много ясно! :)
цитирай
21. ckarlet - Виж ти, рано, рано кокиченцето се е ...
19.01.2012 18:18
Виж ти, рано, рано кокиченцето се е надигнало:)
Поздрави и за хубавата притча!
цитирай
22. martiniki - lubara - поздрави!
19.01.2012 19:29
да, чела съм твоето стихотворение с пролетното момиче-кокиче

Благодаря! Ще го прибавя в другия си постинг със стихотворения с кокичета;)
цитирай
23. martiniki - tili - ееееее, снимай ги, моля
19.01.2012 19:36
аз не съм видяла още наболи, Лили.
Поздрави и на теб, пеперудена!
цитирай
24. martiniki - monaliza121 - як, ярък, ясен, ядовит, явно най-българският месец по Радичков, първият започва с последната буква на азбуката
19.01.2012 19:40
с годините ми е все по-любим

яки - такива са, с нежни дебели глави;))

снимай и ти де:)
цитирай
25. aqualia - Чудесна връзка си направила, мила!
19.01.2012 19:51
Великолепно е това нежно и силно цветенце! Благодаря ти, че го запази с любов.
В този град по това време няма такива великолепни пролетни създания...
А Джани Родари е толкова дълбок в образната дидактика...
Тук много ми се иска да почна да превеждам една негова книжка, но ми е трудничко, слаб ми е още италианският, трябва доста търпение.
цитирай
26. martiniki - magicktarot - дано си права, но на мен така или иначе ми липсват
19.01.2012 20:32
за кокичетата се държа като удавник за сламка все по-често, всеки януари, сега прибавих и миналогодишния си реверанс към тях

http://martiniki.blog.bg/izkustvo/2011/01/10/vreme-za-kokicheta.664705
цитирай
27. yotovava - Утре ще проверя дали и моите не са цъфнали,
19.01.2012 20:51
ама в момента е такъв ссссстуууд :)))))))))))))

Хубава вечер
Валя
цитирай
28. martiniki - ckarlet - закъсняват тази зима
19.01.2012 21:04
една съблогърка ми писа, че е много студено за тях през този януари, аз пък си мисля, че сняг им трябва

приказката е от "Приказки по телефона"

Поздрави, Скарлет!
цитирай
29. martiniki - aqualia - здравей, Лия :)
19.01.2012 21:09
Ти имаш други прекрасни цветя за усмивка и надежда.

Джани Родари чета и харесвам от петгодишна, заедно с Астрид Линдгрен и Ерих Кестнер са ми нещо като триумвират за пример - как се живее и пише заедно с детето в теб.
Андерсен също, но той е друга приказка.
цитирай
30. martiniki - yotovava - помня, че ми писа миналата зима
19.01.2012 21:12
снимай ги като пробият, моля:)
цитирай
31. indi - Да...
20.01.2012 01:12
Същественото е невидимо за очите,така е! И в същото време,в блогърски план е видимо- ето един прекрасен постинг,който може да се види и да покаже и невидимите неща.. Много я харесвам тази приказка на Родари! Прав е мъдрецът- няма как за бонбоните и ваканциите да сме видими,а за плесниците и изпитите не.:)
Благодаря за удоволствието и видимо усмиханато и ведро да ти е!:)
цитирай
32. martiniki - indi - аз благодаря, Стеф
20.01.2012 08:00
видими или не - изберете сами! на мен също ми се е искало да стана невидима понякога, преди по-често

Усмихнато и добро настроение и за теб с останалите дни на януари!
цитирай
33. tota - Марти,
20.01.2012 11:50
Чета за втори път! Прекрасно е всичко, което си представила. То докосва и замисля.
Поздрави!

Хубав ден!
цитирай
34. lubara - Поздрави, martiniki !
20.01.2012 13:16
Искаш ли още едно за кокиче? Нека пролетта да дойде по-скоро!

-Пролетно -
Едно бяло момиче - кокиче
пише бели стихове ,
в тях редовете са накъсани ,
както ми се къса душата
когато си мисля
колко отдавна съм мислил
за момичета ,
чак не ми се ще да е истина ,
когато чета белите й стихове .
цитирай
35. aqualia - То само така може...
20.01.2012 18:27
То само така може да се пише за децата... когато отвътре, в гърдите ти се крие поне още едно, а понякога и повечко деца!!!
Изброените в триумвирата признавам!
цитирай
36. bovari - :)))
20.01.2012 19:15
М - като Марта и като Майстор :)))
Толкова добре преливат текстовете един в друг, че накрая посегнах да видя какво се крие зад "Виждам пролетта!":))/очаквах да има още нещо:)))) А всъщност е повече от достатъчно:)
Благодаря.
"Само който вижда невидимото, може да постигне невъзможното."
цитирай
37. martiniki - tota - привет!
21.01.2012 07:30
Благодаря ти, Ати! Събота ти желая като в песен;)


http://www.youtube.com/watch?v=9YJd0tvqUks
цитирай
38. martiniki - lubara - кокичета с време
21.01.2012 07:33
и пролетта ще дойде като в стихотворение:)

Поздрави!
цитирай
39. martiniki - aqualia
21.01.2012 07:47
Лия, наскоро четох "Тисту със зелените пръстчета" на Морис Дрюон - той не е писал друго за деца, но тази книжка е чудесна

"Възрастните имат манията на всяка цена да обясняват необяснимото. Всичко, което ги изненадва ги дразни, и щом някъде по света се случи нещо ново, те упорито започват да доказват, че това ново нещо прилича на друго, което те вече познават.
Щом някой вулкан угасне спокойно като цигара, която изгаря докрай, и ето ти веднага цяла дузина очилати учени се надвесват над кратера - слухтят, душат спускат се надолу с въжета, ожулват си колената, отново се качват горе, затварят въздух в епруветки, скицират, пишат книги, спорят, вместо чисто и просто да отбележат:"Този вулкан спря да дими. Вероятно му се е запушил носът."

Предпочитам света пълен с чудеса и изненади:)
цитирай
40. martiniki - bovari - М
21.01.2012 07:50
Сестрата на баба ми (баба Мара) имаше лаф - Мара, магаре, министър ;)))

"Само, който вижда невидимото, може да постигне невъзможното."
Този цитат ми се струва, че е на Айнщайн, но не можах да го намеря в мрежата.

Ммм
Макове също ;))


( виждам пролетта - можеше да сложа отдолу...
http://www.youtube.com/watch?v=aTgPpsI9ASk&feature=related)

:)
цитирай
41. zvezdichka - Толкова всеобхватна
23.01.2012 21:42
и многопластова си Доре! Наслада е да те чете човек! И това прозира от всеки един твой постинг. И от всеки ред човек може да си извлече поука за нещата или да се разпознае в нещо или някого или да се размисли.
Поздравявам те от сърце за което!
цитирай
42. martiniki - zvezdichka - здравей, Цане! Благодаря ти, че так внимателно четеш, белиш един вид;))
24.01.2012 16:17
също като Шрек съм;))) Има една полска поетеса, Вислава Шимборска, и тя е писала по темата, оставям ти стихотворението "Лук" в превод на gor - Иван Вълев


Друго нещо е лукът.
Няма си вътрешности той.
Открай докрай си е лук,
чак до луковитост.
Луковиден отвън,
лучен до сърцевината,
може без никакъв ужас
да си надзърне в душата.

В нас - чуждоземност и дивост,
едва прикрита от кожата.
Подземно царство на медицината,
анатомия неудържима.
А в лука - пак лук,
не черва и стомах неудобен.
Той е гол многократно,
чак до глъбта си себеподобен.

Бит хармоничен е лукът,
лукът е сполучлива творба.
В първата крие се втора,
под едната обвивка - друга,
в следващата - поредна,
трета, четвърта, пета...
Центростремителна фуга.
Ехо, надиплено в хор.

Лукът е нещо велико:
най-изящният корем на света.
Сам с ореоли обвива
своята собствена слава.
В нас - тлъстини и артерии,
нерви и слуз, и секрети.
И лишени сме ние от
идиотизма на съвършенството.


(бих сe позaиграла с лук и Look)
цитирай
43. ufff - Скоро е март, а пък аз тази година още ...
25.02.2012 09:53
Скоро е март, а пък аз тази година още не съм видяла кокичета(.
Благодаря за приказката!
цитирай
44. martiniki - ufff - иде
27.02.2012 17:27
ехей

много насам си дошла;))

кокичета не може да няма вече и там по твоите кокичеви поляни!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: martiniki
Категория: Други
Прочетен: 5805740
Постинги: 1126
Коментари: 15478
Гласове: 55715
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930