Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.06.2009 08:46 - Николай Милчев
Автор: martiniki Категория: Изкуство   
Прочетен: 9260 Коментари: 18 Гласове:
3

Последна промяна: 10.06.2009 09:09


Преди няколко години в един брой на "Родна реч" ми попаднаха стихчета, подписани с името Николай Милчев. Допаднаха ми на пръв прочит, блестяха като бижута от думи. По-късно открих, че авторът им наистина е такъв. Бижутер на думите.

Ако бях купувач в магазин за мистерии
щях да искам добра тишина
и небе със глухаркови облаци,
зрение
и висока от ласки вълна.
Щях да искам любовно, меко сияние
и блестящ в окончания сняг,
шал, шейна от очакване,
лепило за рани,
  вятър бял и ябълков смях
...

Оня ден написах тази реплика, провокирана от стих на Николай Милчев от книгата му
"Петел от малинов пейзаж". Към днешна дата съм горд притежател на три книги на този автор - "Пейзажи с Лолита" , "Само скреж" и споменатата по-горе. Познавам света на автора и всеки път с доверие и желание се губя в него. От близо две години познавам и лично Николай Милчев. Имам щастието да съм го слушала как изпълнява собствените си стихотворения. Бавно и внимателно, с отношение и обгрижване на всяка дума. Той присъства на представянето на поетичната книга "Червилото на Пегас" в града, в който живея

martiniki.blog.bg/izkustvo/2007/11/11/cherviloto-na-pegas-predstavianeto.131975


и изпълни брилятно няколко нови свои стихове.  Като в приказката, в която скъпоценни камъни и бисери падат от устата на златното момиче. Истинско златно момче. Такава цена придава на думите. Всъщност ги прави безценни...

good-times.webshots.com/photo/2713813820101855039qzkuvV


Писала съм на две-три места как виждам поезията на Николай Милчев и тук няма да спестя  тази мисъл на Лорка, която според мен отговаря точно на неговото разбиране и отношението му -

"Веднъж ме попитаха какво е поезия, а аз си спомних за един мой приятел и казах :
" Поезия ли ? Ето какво : събирането на две думи, които никога не си предполагал, че могат да се съберат, но тези две думи образуват нещо като тайнство; и колкото повече го повтаряш, толкова повече внушения ти вдъхват; така че припомняйки си оня мой приятел, поезия е например "уязвен елен" / част от стих от големия испански поет  мистик Сан Хуан де ла Крус/"...

Нещо като тайнство, нещо като усещане, нещо като нищо на света.


За да не бъда голословна прибавям няколко стихотворения. Сами да си кажат.


Бижутер


Ръкопляскам на дивите ягоди... Пея им...
После с тях ти рисувам едно колие.
Ако бях бижутер в магазин за мистерии,
щях да викна сърна да продава небе.

Ако бях бижутер, щях да имам поклонници-
много шипки и праскови, и светлина...
Две изящни врабчета- диаманти сред клоните,
и велико отсъствие на жена.

Ако бях бижутер, щях да кажа на думите
да отидат при друг бижутер.
И да гледам реката- тази църква на рибите,
пълна с блясък и сватбен хайвер.
 


Буря

Нима страстта прилича на камила,
попита тя със мигли от оазис.
И аз поисках да си купя жило
на скорпион и с него да я галя.

Нима пустинята не те обезсърчава,
попита тя с усмивката на дюни.
Понякога жената се втечнява,
си мислех аз, преди да я целуна.


И с дрехите на бедуин изящен
си тръгнах преди бурята да каже,
че в дъното на светещите храсти
пристъпва дъжд, от любовта по-важен.


След сто години

Аз пиша със завързани очи,
коремът ми отвътре е хартия.
След сто години ще си проличи
дали съм гладил думите с ютия.

Или зъбати, с кожата на вълк,
те гризали са гърлото на рими,
а аз - памуков, облаков и зъл,
като дете със тях съм се завивал.

Надеждата е бебе с очила,
кърма от мравка, белег от колибри.
И затова в съсирена мъгла
се лутаме очите си да дирим.

И затова с цигулка на сърна
сред глутницата трябва да сме плахи
и да изпратим бляскаво една
от думите пред вас - да се разплаче.

И да запее с устните на кос,
да завърти ума ви на вихрушка,
докато цветният, невидим мост
по колебливия си гръб ни спусне.

Оттатъка - дано да има бряг,
рисуван от класически поети.
Тогава в джобовете с топъл мрак
ще дойдем призори да ви посветим.


Тук може да се прочетат още стихотворения на поета.

liternet.bg/publish7/nmilchev/index.html




Тагове:   Николай Милчев,


Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

1. krassko - За пръв път ми попада нещо от него. Благодаря ти!
10.06.2009 09:15
Чудесни метафори има, но може би мъъъничко с една идея "преиграва" с тях. Не бива да има повече от две "красавици" на "сцената". А "философията" му е нежна и лирична с невероятен усет и "чуство" към природата. Още веднъж ти благодаря за тази поетична "среща".
цитирай
2. martiniki - :)
10.06.2009 09:16
Това беше целта на постинга ми - да запозная и други хора, които имат отношение към поезията, с творчеството му.
Трябва да се чуе обаче. Ще търся в Диктум дали няма запис.
цитирай
3. eleonoraknyazheva - Определено нестандартен автор.
10.06.2009 14:25
Впечатлена съм.
Благодаря ти, че ни запозна с него.
:)
цитирай
4. ivana59 - :)
10.06.2009 15:09
Много ярка и свежа образност, неподозирана релефност на думата...
Благодаря!
цитирай
5. martiniki - eleonora
10.06.2009 17:27
Радвам се, че тази поезия намира нови приятели. Аз съм пристрастна, отдавна спечелена.
цитирай
6. martiniki - ivana59
10.06.2009 17:28
така е, просто поезия :)
цитирай
7. elineli - Подарих си време
10.06.2009 19:10
и се насладих.Благодаря, Марти.Красивите неща са за споделяне.И аз го мисля :)))
цитирай
8. martiniki - благодаря за израза, ели!
10.06.2009 19:16
"Подарих си време." !, не отделих, а подарих...и аз така мисля - спечелено е времето, което сме посветили на такива стихове

за теб един поетичен бонбон специално, той ми е любим с финалния си вкус ;)))

Както бонбонът ми си съблича пижамата
и под езика ми сладко си ляга -
така аз обличам твоето "няма"
и самичък си събличам пижамата.

И спя наум с тебе и роклята,
дето за мене е като видео.
Колкото хрусната, толкова мокра -
такава искам насън да те видя!

Утре щом стана, ще плача хубаво,
за да съм мокър и син по лицето.
А за закуска ще целувам яйцето -
обло и бяло, и хубаво.

Ако случайно ми видиш мислите,
много те моля да ги задраскаш.
Те са разрошени, но са разлистени,
а ти си цвете, ангел и патка.

{}
цитирай
9. elineli - Марти :))))
10.06.2009 19:23
Мнооого вкусен!Ще си задържа обвивката и ще си я гледам,да ми напомня,че от даденото ми е било и чисто и топло и мирно:)))Хайде де,излез на верандичката си,нали сме съседки,надникни ме как ти махам с шарена кърпа от разпилени удивителни!!!!:)))))
цитирай
10. martiniki - Ето ме, Ели:)
10.06.2009 20:57
и аз ти помахвам от моята тераска с бонбонена окраска ;))
цитирай
11. cornflower - Дора,
11.06.2009 08:05
Винаги ме е впечатлявал твоя различен поглед.
Имаш таланта да убеждаваш и повеждаш читателя по пътеки, които не би открил сам.
Благодаря ти, че ме запозна с този автор!
цитирай
12. martiniki - Здравей, Люба!
11.06.2009 08:10
Много се радвам, че ти допада. През последните години открих толкова много удивителни автори, такива, чиито стихове са ми спирали дъха, опитвах в хулите да споделя онова, което ме е трогнало и възхитило, което всеки път ме радва и окриля...
И тук така.
Благодаря! Хубав ден!
цитирай
13. utro - Ооо :)
11.06.2009 08:41
След тези стихове светът ми днес ще е красив!
Благодаря от душа за срещата с този автор, не мога да опиша възторга от начина, по който бижутерства с думичките! Мерси, мерси, мерси!
цитирай
14. martiniki - eй, утро
11.06.2009 12:29
светло, добре наминала насам! Да ти е цветно и усмихнато лятото!
цитирай
15. lila - ------
11.06.2009 16:08
благодаря!
цитирай
16. martiniki - Р., и аз
11.06.2009 16:29
благодаря, за Дюк и визитата

http://vbox7.com/play:d6c2d018
цитирай
17. chinaware - Чак ктази сутрин..
11.06.2009 20:19
И аз срамно късно откривам тоя красив и вълшебен свят - колоритен и пълен с живот. Благодарна съм на една малка синя птица, която в ранни зори ми нашепна името му ...
И на теб, martinki, благодаря !
цитирай
18. martiniki - chinaware
11.06.2009 20:41
здравей!Никога не е късно за още красота :) Поздрави на теб и синята птица!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: martiniki
Категория: Други
Прочетен: 5775979
Постинги: 1125
Коментари: 15469
Гласове: 55652
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031