2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
650# Трудности в обучението на деца в начална училищна възраст,
възможни причини и психологични инструменти за диагностика
1.
Феноменология – пропуска букви в писмената работа.
Възможни психологически причини:
-ниско ниво на развитие на фонематичен слух;
-слаба концентрация на вниманието;
-липса на формирани способи за самоконтрол;
-индивидуално-типологични особености на детето;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-тест за различаване и избор на фонеми;
-методики за изучаване концентрацията и устойчивостта на вниманието;
-методика „Модели“ или „Образци“;
-методика на Рене Жил.
2.
Феноменология – дефицит на орфографическа зоркост.
Възможни психологически причини:
-ниско ниво на произволност (волево внимание);
-дефицит (липса) на умения за учебна дейност (самоконтрол, умение да работи по правила);
-ниско ниво на обем и разпределяемост на вниманието;
-ниско ниво на развитие на кратковременната памет;
-слабо развитие на фонематичния слух;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методика „Графична диктовка“;
-методика „Модели“ или „Образци“;
-методики за изучаване обем и разпределяемост на вниманието;
-методики за оценка на оперативната памет;
-тестове за различаване и избор на фонеми.
3.
Феноменология – невнимателен и разсеян.
Възможни психологически причини:
-ниско ниво на развитие на произволност (волево внимание);
-ниско ниво на обем на вниманието;
-ниско ниво на концентрацията и устойчивостта на вниманието;
-доминираща мотивация за учене – игрова;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методика „Графична диктовка“;
-методики за изучаване обем на вниманието;
-методики за оценка концентрация и устойчивост на вниманието;
-методики за изучаване на мотивацията за учене.
4.
Феноменология – трудности при решаване математически задачи.
Възможни психологически причини:
-ниско ниво на развитие на общ интелект;
-слабо разбиране на граматическите конструкции;
-липса на умения за ориентиране в система от признаци;
-ниско ниво на развитие на образното мислене;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-тест на Векслер (за съответната група);
-методики за изучаване способността за осмисляне на слуховото възприятие;
-методика „Рисуване на точки“;
-методика „Лабиринт“;
5.
Феноменология – трудности при преразказване на текст.
Възможни психологически причини:
-липса на умения за планиране на дейността;
-слабо развито логическо запомняне;
-ниско ниво на речевото развитие;
-ниско ниво на развитие на образното мислене;
-ниско ниво на развитие на логическите операции (анализ, обобщаване, систематизация);
-ниска самооценка;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методика „Модел“ (Образец“)
-методика „Запомни по двойки“;
-методика на Ебингхаус;
-методика „Лабиринт“;
-методика „Попълни празните клетки“;
-методика „Ботуши“;
-скала за самооценка (Ч.Д.Спилбергер и Ю.Л.Ханин);
6.
Феноменология – неспокоен, активен, хиперактивен.
Възможни психологически причини:
-ниско ниво на развитие на произволността (волево внимание);
-индивидуално-типологични особености на детето;
-ниско ниво на развитие на волевата сфера;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методика „Графична диктовка“;
-методики за изучаване на темперамент;
-методика „Дом“ (графична диктовка);
7.
Феноменология – трудно разбира вербално обяснение от първи път.
Възможни психологически причини:
-липса на умения за учебна дейност;
-слаба концентрация на вниманието;
-ниско ниво на развитие на възприятието;
-ниско ниво на развитие на произволност (волево внимание);
-ниско ниво на развитие на общия интелект;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методик „Модел“;
-методика на Пиерон-Рузер;
-методика „Дом“;
-методика „Графична диктовка“;
-тест на Векслер (за съответната група);
8.
Феноменология – постоянно зацапване в тетрадката (триене, мачкане, късане).
Възможни психологически причини:
-слабо развита фина моторика на пръстите;
-липса на умения за учебна дейност;
-недостатъчен обем на вниманието;
-ниско ниво на развитие на кратковременната памет;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методика „Змия“;
-методика „Модел“;
-методики за оценка обема на вниманието;
-методики за оценка на оперативната памет;
9.
Феноменология – трудности при събиране и усвояване таблицата за умножение.
Възможни психологически причини:
-ниско ниво на развитие на механичната памет;
-ниско ниво на развитие на дълговременната памет;
-общо ниво на развитие на интелекта по ниско за възрастовата група;
-ниско ниво на развитие на произволност;
-слаба концентрация на вниманието;
-липса на умения за учебна дейност;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методики за изучаване логическото и механично запомняне;
-методика за изучаване дълговременната памет;
-тест на Векслер (за съответната възрастова група);
-методика „Графична диктовка“;
-методики за оценка концентрацията на вниманието;
-методика „Модел“.
10.
Феноменология – трудности при самостоятелна работа.
Възможни психологически причини:
-липса на умения за учебна дейност;
-ниско ниво на развитие на произволност;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методика „Модел“;
-методика „Графична диктовка“;
11.
Феноменология – постоянно забравя вкъщи ученически помагала (учебници).
Възможни психологически причини:
-висока емоционална нестабилност, повишена импулсивност;
-ниско ниво на развитие на произволност;
-ниско ниво на развитие на концентрация и устойчивост на вниманието;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-детски вариант на въпросник на Айзенк за базови черти;
-методика „Графична диктовка“;
-методики за изучаване концентрацията и устойчивостта на вниманието.
12.
Феноменология – пише лошо на дъската.
Възможни психологически причини:
Липса на предпоставки за учебна дейност;
Ниско ниво на развитие на произволност;
-ниско ниво на развитие на превключваемост на вниманието;
-недостатъчен обем на вниманието;
-ниско ниво на развитие на кратковременната памет;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методика „Модел“;
-методика „Графична диктовка“;
-методики за изучване превключваемостта на вниманието;
-методики за изучаване на обема и разпределяемостта на вниманието;
-методики за изучаване оперативната памет.
13.
Феноменология – справя се с домашните задачи, но в клас работи зле.
Възможни психологически причини:
-ниска скорост на протичане на нервните процеси;
-липса на умения за учебна дейност;
-ниско ниво на развитие на произволност;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-детски вариант на въпросник на Айзенк за базови черти
-методика „Модел“;
-методика „Графична диктовка“;
14.
Феноменология – преди да започне да работи, всяка задача трябва да му се повтори няколко пъти.
Възможни психологически причини:
-ниско ниво на концентрация и устойчивост на вниманието;
-ниско ниво на развитие на произволност;
Липса на умения да изпълнява задачи по устна инструкция;
-несформираност на предпоставки за учебна дейност;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методики за изучаване концентрацията и устойчивостта на вниманието;
-методика „Графична диктовка“;
-методика „Модел“.
15.
Феноменология – постоянно пита учителите.
Възможни психологически причини:
-ниско ниво на обем на вниманието;
-слаба концентрация и устойчивост на вниманието;
-ниско ниво на развитие превключваемостта на вниманието;
-ниско ниво на развитие на кратковременната памет;
-ниско ниво на развитие на произволността;
-несформираност на умения за изпълнение на учебни задачи;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методики за изучаване обема и разпределяемостта на вниманието;
-методики за изучаване концентрацията и устойчивостта на вниманието;
-методики за изучаване превключваемостта на вниманието;
-методика за оценка на оперативната памет;
-методика „Графична диктовка“;
-методика „Образец“;
16.
Феноменология – трудно се ориентира в учебници и помагала
Възможни психологически причини:
-ниско ниво на развитие на възприятието и ориентирането на местността (пространството);
-ниско ниво на произволност;
-слабо развита фина мускулна моторика на ръката;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-тест на Кер-Йересек (субтестове 2 и 3);
-методика „Графична диктовка“;
-методика „Змия“;
17.
Феноменология – вдига ръка, а при посочване да отговори – мълчи.
Възможни психологически причини:
-не е формирал отношение към себе си, в новата роля на ученик;
-ниска самооценка;
-ниско ниво на развитие на произволност;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-анкети за определяне училищната мотивация за учебна дейност;
-методики за изучване на самооценката;
-методика „Графична диктовка“;
18.
Феноменология – закъснява за час.
Възможни психологически причини:
-липса на умения за самоконтрол;
-ниско ниво на развитие на концентрацията и устойчивостта на вниманието;
-ниско ниво на развитие на произволност;
-възможни трудности в отношенията в семейството;
-причини – извличане на вторична изгода;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методика „Образец“;
-методики за изучаване концентрацията и устойчивостта на вниманието;
-методика „Дом“;
-методика „Графична диктовка;
методика „Кинетична рисунка на семейството“;
-методика „незавършени изречения“.
19.
Феноменология – постоянно се разсейва в час, ляга на чина, играе си, навежда се, върти се, дъвчи нещо.
Възможни психологически причини:
-не е формирал отношение към себе си, в новата роля на ученик;
-водеща мотивация за учене – игрова;
-индивидуално-типологични особености;
-ниско ниво на развитие на концентрацията и устойчивостта на вниманието;
-ниско ниво на развитие на произволността;
-липса на умения за учебна дейност;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-анкети за определяне на мотивацията за учене;
-методика за изучаване на мотивацията (по Белополска);
-методика на Рене Жил;
-методика за изучаване концентрацията на вниманието (метод на Пиерон-Рузер);
-методика „Дом“;
-методика „Графична диктовка“;
-методика „Образец“.
20.
Феноменология – изпитва страх при въпроси на учителя.
Възможни психологически причини:
-ниска самооценка;
-възможни трудности в семейството;
-вътрешно стресово състояние;
-висока училищна тревожност;
-индивидуално-типологични особености;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-методика за изучаване на самооценката;
-методика „Кинетична рисунка на семейството“;
-методика на Люшер (цветен тест за отношения);
-методика на Рене Жил;
-тест на Айзенк за базови личностни черти.
21.
Феноменология – след проверка на тетрадките в края на часа се оказва, че детето не е писало нищо.
Възможни психологически причини:
-не е формирал отношение към себе си, в новата роля на ученик;
-водеща мотивация за учебна дейност – игрова;
-ниско ниво на развитие на произволността;
-липса на умения за учебна дейност;
-други психологични причини.
Психологични методики:
-анкети за определяне на мотивацията за учене;
-методика за изучаване на мотивацията (по Белополска);
-методика „Графична диктовка“;
-методика „Образец“.
22.
Феноменология – по време на час периодично излиза и отсъства продължително време.
Възможни психологически причини:
-липса на учебна мотивация;
Психологични методики:
-методика за изучаване на мотивацията (по Белополска);
1043# Анкета „Експресна оценка на асоциа...
1046# Кинотренинг и кинотерапия – психол...
АНАТОМИЯ НА ЕНЕРГИЙНОТО ТЯЛО
Балкана - нашето любимо диво местенце ил...