Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.01.2019 16:00 - 650# Трудности в обучението на деца в начална училищна възраст, възможни причини и психологични инструменти за диагностика
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1497 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                650# Трудности в обучението на деца в начална училищна възраст,  

                  възможни причини и психологични инструменти за диагностика

 

1.

Феноменология – пропуска букви в писмената работа.

Възможни психологически причини:

-ниско ниво на развитие на фонематичен слух;  

-слаба концентрация на вниманието;

-липса на формирани способи за самоконтрол;

-индивидуално-типологични особености на детето;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-тест за различаване и избор на фонеми;

-методики за изучаване концентрацията и устойчивостта на вниманието;

-методика „Модели“ или „Образци“;

-методика на Рене Жил.

2.

Феноменология – дефицит на орфографическа зоркост.

Възможни психологически причини:

-ниско ниво на произволност (волево внимание);

-дефицит (липса) на умения за учебна дейност (самоконтрол, умение да работи по правила);

-ниско ниво на обем и разпределяемост на вниманието;

-ниско ниво на развитие на кратковременната памет;

-слабо развитие на фонематичния слух;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методика „Графична диктовка“;

-методика „Модели“ или „Образци“;

-методики за изучаване обем и разпределяемост на вниманието;

-методики за оценка на оперативната памет;

-тестове за различаване и избор на фонеми.

3.

Феноменология – невнимателен и разсеян.

Възможни психологически причини:

-ниско ниво на развитие на произволност (волево внимание);

-ниско ниво на обем на вниманието;

-ниско ниво на концентрацията и устойчивостта на вниманието;

-доминираща мотивация за учене – игрова;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методика „Графична диктовка“;

-методики за изучаване обем на вниманието;

-методики за оценка концентрация и устойчивост на вниманието;

-методики за изучаване на мотивацията за учене.

4.

Феноменология – трудности при решаване математически задачи.

Възможни психологически причини:

-ниско ниво на развитие на общ интелект;

-слабо разбиране на граматическите конструкции;

-липса на умения за ориентиране в система от признаци;

-ниско ниво на развитие на образното мислене;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-тест на Векслер (за съответната група);

-методики за изучаване способността за осмисляне на слуховото възприятие;

-методика „Рисуване на точки“;

-методика „Лабиринт“;

5.

Феноменология – трудности при преразказване на текст.

Възможни психологически причини:

-липса на умения за планиране на дейността;

-слабо развито логическо запомняне;

-ниско ниво на речевото развитие;

-ниско ниво на развитие на образното мислене;

-ниско ниво на развитие на логическите операции (анализ, обобщаване, систематизация);

-ниска самооценка;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методика „Модел“ (Образец“)

-методика „Запомни по двойки“;

-методика на Ебингхаус;

-методика „Лабиринт“;

-методика „Попълни празните клетки“;

-методика „Ботуши“;

-скала за самооценка (Ч.Д.Спилбергер и Ю.Л.Ханин);

6.

Феноменология – неспокоен, активен, хиперактивен.

Възможни психологически причини:

-ниско ниво на развитие на произволността (волево внимание);

-индивидуално-типологични особености на детето;

-ниско ниво на развитие на волевата сфера;

-други психологични причини.

Психологични методики:

 -методика „Графична диктовка“;

 -методики за изучаване на темперамент;

-методика „Дом“ (графична диктовка);

7.

Феноменология – трудно разбира вербално обяснение от първи път.

Възможни психологически причини:

-липса на умения за учебна дейност;

-слаба концентрация на вниманието;

-ниско ниво на развитие на възприятието;

-ниско ниво на развитие на произволност (волево внимание);

-ниско ниво на развитие на общия интелект;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методик „Модел“;

-методика на Пиерон-Рузер;

-методика „Дом“;

-методика „Графична диктовка“;

-тест на Векслер (за съответната група);

8.

Феноменология – постоянно зацапване в тетрадката (триене, мачкане, късане).

Възможни психологически причини:

-слабо развита фина моторика на пръстите;

-липса на умения за учебна дейност;

-недостатъчен обем на вниманието;

-ниско ниво на развитие на кратковременната памет;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методика „Змия“;

-методика „Модел“;

-методики за оценка обема на вниманието;

-методики за оценка на оперативната памет;

9.

Феноменология – трудности при събиране и усвояване таблицата за умножение.

Възможни психологически причини:

-ниско ниво на развитие на механичната памет;

-ниско ниво на развитие на дълговременната памет;

-общо ниво на развитие на интелекта по ниско за възрастовата група;

-ниско ниво на развитие на произволност;

-слаба концентрация на вниманието;

-липса на умения за учебна дейност;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методики за изучаване логическото и механично запомняне;

-методика за изучаване дълговременната памет;

-тест на Векслер (за съответната възрастова група);

-методика „Графична диктовка“;

-методики за оценка концентрацията на вниманието;

-методика „Модел“.

10.

Феноменология – трудности при самостоятелна работа.

Възможни психологически причини:

-липса на умения за учебна дейност;

-ниско ниво на развитие на произволност;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методика „Модел“;

-методика „Графична диктовка“;

11.

Феноменология – постоянно забравя вкъщи ученически помагала (учебници).

Възможни психологически причини:

-висока емоционална нестабилност, повишена импулсивност;

-ниско ниво на развитие на произволност;

-ниско ниво на развитие на концентрация и устойчивост на вниманието;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-детски вариант на въпросник на Айзенк за базови черти;

-методика „Графична диктовка“;

-методики за изучаване концентрацията и устойчивостта на вниманието.

12.

Феноменология – пише лошо на дъската.

Възможни психологически причини:

Липса на предпоставки за учебна дейност;

Ниско ниво на развитие на произволност;

-ниско ниво на развитие на превключваемост на вниманието;

-недостатъчен обем на вниманието;

-ниско ниво на развитие на кратковременната памет;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методика „Модел“;

-методика „Графична диктовка“;

-методики за изучване превключваемостта на вниманието;

-методики за изучаване на обема и разпределяемостта на вниманието;

-методики за изучаване оперативната памет.

13.

Феноменология – справя се с домашните задачи, но в клас работи зле.

Възможни психологически причини:

-ниска скорост на протичане на нервните процеси;

-липса на умения за учебна дейност;

-ниско ниво на развитие на произволност;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-детски вариант на въпросник на Айзенк за базови черти

-методика „Модел“;

-методика „Графична диктовка“;

14.

Феноменология – преди да започне да работи, всяка задача трябва да му се повтори няколко пъти.

Възможни психологически причини:

-ниско ниво на концентрация и устойчивост на вниманието;

-ниско ниво на развитие на произволност;

Липса на умения да изпълнява задачи по устна инструкция;

-несформираност на предпоставки за учебна дейност;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методики за изучаване концентрацията и устойчивостта на вниманието;

-методика „Графична диктовка“;

-методика „Модел“.

15.

Феноменология – постоянно пита учителите.

Възможни психологически причини:

-ниско ниво на обем на вниманието;

-слаба концентрация и устойчивост на вниманието;

-ниско ниво на развитие превключваемостта на вниманието;

-ниско ниво на развитие на кратковременната памет;

-ниско ниво на развитие на произволността;

-несформираност на умения за изпълнение на учебни задачи;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методики за изучаване обема и разпределяемостта на вниманието;

-методики за изучаване концентрацията и устойчивостта на вниманието;

-методики за изучаване превключваемостта на вниманието;

-методика за оценка на оперативната памет;

-методика „Графична диктовка“;

-методика „Образец“;

16.

Феноменология – трудно се ориентира в учебници и помагала

Възможни психологически причини:

-ниско ниво на развитие на възприятието и ориентирането на местността (пространството);

-ниско ниво на произволност;

-слабо развита фина мускулна моторика на ръката;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-тест на Кер-Йересек (субтестове 2 и 3);

-методика „Графична диктовка“;

-методика „Змия“;

17.

Феноменология – вдига ръка, а при посочване да отговори – мълчи.

Възможни психологически причини:

-не е формирал отношение към себе си, в новата роля на ученик;

-ниска самооценка;

-ниско ниво на развитие на произволност;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-анкети за определяне училищната мотивация за учебна дейност;

-методики за изучване на самооценката;

-методика „Графична диктовка“;

18.

Феноменология – закъснява за час.

Възможни психологически причини:

-липса на умения за самоконтрол;

-ниско ниво на развитие на концентрацията и устойчивостта на вниманието;

-ниско ниво на развитие на произволност;

-възможни трудности в отношенията в семейството;

-причини – извличане на вторична изгода;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методика „Образец“;

-методики за изучаване концентрацията и устойчивостта на вниманието;

-методика „Дом“;

-методика „Графична диктовка;

методика „Кинетична рисунка на семейството“;

-методика „незавършени изречения“.

19.

Феноменология – постоянно се разсейва в час, ляга на чина, играе си, навежда се, върти се, дъвчи нещо.

Възможни психологически причини:

-не е формирал отношение към себе си, в новата роля на ученик;

-водеща мотивация за учене – игрова;

-индивидуално-типологични особености;

-ниско ниво на развитие на концентрацията и устойчивостта на вниманието;

-ниско ниво на развитие на произволността;

-липса на умения за учебна дейност;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-анкети за определяне на мотивацията за учене;

-методика за изучаване на мотивацията (по Белополска);

-методика на Рене Жил;

-методика за изучаване концентрацията на вниманието (метод на Пиерон-Рузер);

-методика „Дом“;

-методика „Графична диктовка“;

-методика „Образец“.

20.

Феноменология – изпитва страх при въпроси на учителя.

Възможни психологически причини:

-ниска самооценка;

-възможни трудности в семейството;

-вътрешно стресово състояние;

-висока училищна тревожност;

-индивидуално-типологични особености;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-методика за изучаване на самооценката;

-методика „Кинетична рисунка на семейството“;

-методика на Люшер (цветен тест за отношения);

-методика на Рене Жил;

-тест на Айзенк за базови личностни черти.

21.

Феноменология – след проверка на тетрадките в края на часа се оказва, че детето не е писало нищо.

Възможни психологически причини:

-не е формирал отношение към себе си, в новата роля на ученик;

-водеща мотивация за учебна дейност – игрова;

-ниско ниво на развитие на произволността;

-липса на умения за учебна дейност;

-други психологични причини.

Психологични методики:

-анкети за определяне на мотивацията за учене;

-методика за изучаване на мотивацията (по Белополска);

-методика „Графична диктовка“;

-методика „Образец“.

22.

Феноменология – по време на час периодично излиза и отсъства продължително време.

Възможни психологически причини:

-липса на учебна мотивация;

Психологични методики:

-методика за изучаване на мотивацията (по Белополска);

           

Превод от руски, Кунчев.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816008
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031