Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.09.2014 10:13 - Слънце сред зрънцата
Автор: martiniki Категория: Други   
Прочетен: 7834 Коментари: 27 Гласове:
25

Последна промяна: 10.10.2014 16:44

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Не сме окъснявали толкова с гроздобера. Обикновено сме прибрали гроздето преди 15-и септември. Това лято обаче беше различно. Повече време му трябваше на кабернето да узрее, слънцето беше кът, в лозето не се влизаше от кал, валеше през ден-два и изобщо трудна работа. Но вчера успяхме да доприберем последното грозде и съм благодарна. Че се намери пак какво да сложим в чувалите...

image






не ми се беше случвало да заснема изгрева над лозята...вчера слъцето изгря около седем и десет

image



image

слънце-златно зрънце


image


image
image



Много се ръсеше гроздето тази година и брането беше същинско изпитание. Откъснеш чепка, разпилее се по земята и после зърно по зърно - събирам, защото тази година се оказа бедна и слаба е реколтата. Голямо кланяне падна, но то е полезно, пък и на земята как да не се поклониш хилядократно;! Полага и се. И слънцето как да не погледнеш в очите...Абе слънчасах сигурно вчера, освен гроздето много слънце събрах. Пак изгорях. За комарите да не говорим - новата екстра на лозята тази година, рояци комари! Стъпнеш и се вдигат. Газиш кал до глезен, налитат ти отвсякъде комари, слънцето пече немилостиво - истински сървайвар...На живо.
Ще го допиша в смешен стих, сега ме зове есента. А днес е за чадър!


Гроздобер / 2014/

Калта е лепкава и много,
петите ми са кални чак.
Комарите тъй наготово
се впиват в левия ми крак,
и в десния, и във ръката,
челото ми, уви, кърви -
размазала съм със ръката,
свободната - комари три.
Е, вече пет са, седем, девет...
Не със един-едничък пляс,
кръвта от първа до последна
ще си я браня стръвно аз,
тъй стръвно хиляди комари
налитат от безброй страни -
комарите са се събрали -
един за всички, всички за един ( мен сиреч)...
Комарите са пролетарии
на нечий ден рожден червен,
от мойта лична кръв обагрен,
с пестника ми твърд поздравен.
Мухите също се навъртат,
нахални са като мухи,
бръждят, прелитат ниско, хвъркат
над пълните ни чувалИ
и смело кацат дето сварят,
покриват целия пейзаж...
Не е ли истински сървайвър?-
сега да ви попитам аз:))



(... за осата не ми остана място в стихотворението, но на прощаване успях да стисна яко в ръка чепка вътре със оса...та така:)

>




На финала съвсем друга тема от съботната пекарна - оставям си рецепта за една особена баница - правих я днес - супер е! Сечена баница - рецептата е под снимката.


image




Гласувай:
25



Следващ постинг
Предишен постинг

1. megg - Слънце
26.09.2014 13:59
сред зрънцата - кълбенце обич И ласка.
Радвам ти се, че си насъбрала толкова светлина, Марти, че и с нас сподели! Чудесни снимки,а третата ... пак ще идвам да я погледам. а навън заваля в сивото...
Хей, и да почерпиш с младо вино! Прегръдка! :)
цитирай
2. makont - Хей Доре, и ние събота и неделя всъщност брахме гроздето,
26.09.2014 14:42
но аз се отплеснах по смокините. Странно, да и при нас гроздето ужасно се ронеше, и ние лазихме като бръмбари по земята, но при тази неплодородна година, всяко зрънце е ценно. И друго ми направи впечатление, отвън здрав и хубав грозд, а вътре загнили и мухлясали зърна. Голяма чистене падна. А при десертното бяло грозде, направо си го ронех зърно по зърно за вино, защото няма изчистване. Един грозд не отбрахме за ядене. Много лоша година, но все някое и друго килце винце. Много красиви снимки си направила. Поздрави и тръпнем в очакване да стане новото вино, за да си кажем "Наздраве".
цитирай
3. martiniki - megg - събирам, Мег,
26.09.2014 18:15
пък дано ми стигне. Днес вече е хладно. Толкова дъжд се излива, че като се прибирах, се чувствах просмукана до дръжката на чантата - истина ти казвам, чантата ми натежа чувствително, толкова се намокри.
Постарах се да го хвана като зрънце. Гроздето е слънце - а виното е отлежало слънце!
Бялото вече е готово. Опитахме го. Прегръдка!
цитирай
4. martiniki - makont - привет, Майче!
26.09.2014 18:18
Ние берем доста дълго. Тази година бялото беше по-зле. По-малко, изсъхнало по чепките, ужасно просто:(няма "меко гниене", това вътрешно мухлясване на чепката, но много валя, когато цъфтеше и не можа да върже хубаво)
Кабернето го бива, с тази забележка, че много се рони и голямо обиране падна. Иначе то си е с малка, плътна чепка и не се е ръсило така. Ще има вино. Скоро и червено.
Поздрави!)
цитирай
5. stela50 - Много красив изгрев... и това "слънце-златно зрънце"...
26.09.2014 19:00
Да, лятото беше различно, есента продължи по същата пътека,
по върховете ръсна сняг... но слънцето упорито се бори за своите
слънчеви права и понякога успява. Припомни ми един късен
гроздобер на есенна бригада - дъждът не спря да вали през
цялото време, но реколтата беше богата... иначе си беше направо
сървайвър - въпреки всичко докосването до земята, ароматът
на зряло грозде, което се разпуква между пръстите ти, свежите
утрини - незабравимо... Извини ме Марти, поувлякох се в спомени.
Благодаря ти за споделените чудни снимки и и есенно приключение.
Хубаво е да има вино... бяло и червено...
Поздрави !
цитирай
6. donchevav - Ех, Доре, Доре. . . как си го описала ...
26.09.2014 19:17
Ех, Доре, Доре...как си го описала този гроздобер - с всичките му реалистични и психологически детайли! Сякаш аз съм била там - а аз наистина преживях, подобно и на Майчето, горе-долу същото. Но да хванеш изгрева в кадър и да го затвориш в напращелия есенен грозд, все едно, че е зрънце - е, това не всеки може да го направи! Аз поне не мога - дори и само затова, че не бих могла в тази ледена роса, сред прогизнали дълги треви и войнствени, все още в среднощна вакханалия комари, да причакам изгрева на слънцето в лозята. Не и не! Ще си намеря сто повода за приготвяне на кафета, закуски и багажи - но това...А го подчертавам, защото ти никъде не пишеш за оня вожд, който ви е извел в тия среднощни доби на сървайвър в полето. Шапка му свалям за дисциплината и организацията, на тебе - за красивия лекокрил текст и фотосите със слънчевото зрънце- също. Прегръдка с пожелание за суха, топла и обичлива вечер! )))
цитирай
7. kasnaprolet9999 - Браво на вас, добре сте оползотв...
26.09.2014 20:56
Браво на вас, добре сте оползотворили вчерашния топъл ден, който сякаш бог го изпрати. Аз също успях да го оползотворя по един неповторим начин. Поздрави
цитирай
8. kasnaprolet9999 - Забравих да кажа също, че снимките ...
26.09.2014 20:59
Забравих да кажа също, че снимките са фантастични, ще те топлят през зимата.
цитирай
9. martiniki - stela50 - да, Таня,
27.09.2014 17:09
красиво до болка беше, доста тежък ден, но важното е, че доста грозде набрахме. Помня ги гроздоберите, ходили сме поне три последователни години да берем до средата на октомври, дори до края като има повече грозде - чудесни дни:)
цитирай
10. martiniki - donchevav - описала съм го, да не забравям
27.09.2014 17:12
че ми е твърде пропусклива паметта напоследък. Сега добавих и стихотворение за сол и пипер;))
И баница, която пробвах преди малко и пак ще правя!

( А за организатора - да, той е в основата и всичко останало е негова работа
цитирай
11. martiniki - kasnaprolet9999 - така е, Неве, ден за чудо и приказ,
27.09.2014 17:14
последното зрънце от броеницата на лятото ( поне засега), беше оползотворен по най-добрия начин.

Благодаря ти!
цитирай
12. donchevav - Здравей, Доре - отново! Прочетох ...
27.09.2014 21:04
Здравей , Доре - отново! Прочетох одата за комарите - хвана ме страх! Истинска епопея сте преживели! Добре, че мен комари не ме хапят - било нещо, свързано с кръвната група - в противен случай щях да питам точно къде се е развило действието - да избягвам това иначе вълшебно, особено по изгрев слънце, място.
Специални благодарности за баницата - проучих рецептата и си я запазих - дано утре ми остане малко време... - но сигурно ще стане - извела съм си я като основен приоритет за деня:)))
Поздрави и хубава съботна вечер!
цитирай
13. martiniki - donchevav - здравей отново, добра ми В. :)
27.09.2014 21:25
Стана направо "КОмариада". Може да звучи преувеличено, но така си беше и за да не ревна си го гледам смешно - обичайното ми отношение към живота. (Аз съм точно от любимата им кръвна група, та си правят голям купон като съм наоколо:)

Баницата става за около час, и печенето още половин.
Благодаря, че се отби отново! Лека нощ и слънчева неделя!
цитирай
14. iliada3 - И така не открих рецептата, мила за ...
27.09.2014 23:51
И така не открих рецептата,мила за тази пуста вкусна баница:)
цитирай
15. paciencia - Поздрави, Martiniki!
28.09.2014 02:48
Останаха ми очите в третата снимка. Чудесно, напомня приказка за едно златно гроздово зрънце, което сигурно е и вълшебно:) Добре си уловила Слънчо. Развесели ме със стиха посветен на досадните комари и мухи, въпреки че си е тормоз.
Благодаря за идеята за баница, изглежда вкусна!
цитирай
16. distrelets - Заредих се със слънце, сладко грозде
28.09.2014 08:10
Хубави емоции.....огладнях от вида на хрупкавата баница и тръгвам на екскурзия към Железница :))))) Ще си нося настроението цял ден с мен <3
цитирай
17. martiniki - iliada3 - :)
28.09.2014 08:36
Иленце, натисни върху снимката - там е:)
цитирай
18. martiniki - paciencia - поздрави!
28.09.2014 08:37
Приказка, пишем си я всеки ден, понякога с пот, с кръв, с гроздов сок...със слънчев лъч:))

Да, заслужава си да се опита!:)
цитирай
19. martiniki - distrelets - добро решение!
28.09.2014 08:51
А и днес е слънце от зарана. Чудесен изгрев си имахме. Настроение на мах! Хубав ден!
цитирай
20. elidea - Вино от слънце, земя, дъжд и вятър!
28.09.2014 11:00
Всяка глътка ще е вълшебна, с магия за любов! Снимките са прекрасни, но тази с грозда, който сякаш държи слънцето като диамант, е като етикет на реколтата ви за тази година. И баницата ти е невероятна, така зачервена и хрупкава...., ще се пробвам да я направя и аз!
Хубав ден, Марта, с много слънце!
цитирай
21. martiniki - elidea - здравей, Ели,
28.09.2014 16:14
благодаря ти за добрата дума, щедро сърце. Дано стане виното! Денят е пълен със слънце и вятър. Слънцето не влиза вкъщи, но вятърът, вятърът е навсякъде, усещам го и сега:)

Вълшебна есен, Ели!
цитирай
22. hel - Чудни снимки си направила! Заре...
28.09.2014 16:32
Чудни снимки си направила! Зареждащ изгрев! И от баницата си хапнах виртуално.
Навън при нас в момента е тихо и слънчеви и се питам какво правя още пред компа! :)
Слънчеви усмивки!
цитирай
23. martiniki - hel - привет, Хели!
29.09.2014 08:18
Днес изглежда чудесно навън - слънце е, без вятър. Само за есенни тротоари:)
цитирай
24. elineli - И тази
01.10.2014 20:47
година ще ти пожелая да ти настане виното от лято, Небесност! Слагай по eдна слънчева тапичка на всяка бутилка и като отвориш през зимата да ти е топличко, и на душа, и на око! :)
цитирай
25. martiniki - elineli - благодаря ти, НебЕли, и на теб - топличко в душата:)
17.10.2014 21:06
и настана вино от лято!
цитирай
26. zvezdichka - Хайде да е на берекет!
24.11.2014 20:52
И мазата да е пълна. Труда е полезен за човек, въпреки трудностите.
За калния сървайвър и аз имам какво да споделя, но не знам дали ще ми остане време :).
А баницата ми прилича на дърпана. Майка ми прави такава със свинска мас.
цитирай
27. martiniki - zvezdichka - привет, Цане!
21.12.2014 08:47
Пълна маза, ама по-важно - пълна душа! :)

Споделяй, това си е хроника, аз ако не ги запиша тези неща, ще ги забравя.

Под снимката има рецепта.

Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: martiniki
Категория: Други
Прочетен: 5812684
Постинги: 1127
Коментари: 15482
Гласове: 55733
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930